Archív článkov
XI. - Nehody a kolízie pri vlečnej plavbe
03.05.2011 08:47
Množstvo havárii, nehôd a kolízii má základ v samotnej podstate vlečnej plavby. Loď a člny nie sú pevne spojené. Medzi nimi sú laná (šlepsále) dlhé až 250 m. Taktiež prvá a druhá rada člnov je voľne spojená. Je potrebné veľké množstvo ľudí na zväzovaniea kormidlovanie zostavy. V plavbe...
X. - Člny a ich posádka
03.05.2011 08:46
foto autor
V uvedenej dobe sa používali štyri typy vlečných člnov.
010001 - 010017 - "dumbas"
10001 - 10073 "tisicovák" ("stovák"),
UČ15001 - 15022 "golubár"
tankové člny T VII - T XXIV
Na každom boli dvaja pracovníci. Skúsený kormidelník člnu a lodník....
IX. - Pašovanie tovaru
03.05.2011 08:46
na stránke sa pracuje
VIII. časť - Nákup v zahraničí
03.05.2011 08:45
Nákup bol príjemnou nutnosťou a zároveň možnosť dostať sa z lode na breh medzi iných ľudí, zohnať tovar a spríjemniť si stravovanie hlavne v lete čerstvou zeleninou a ovocím. Občas aj zájsť na víno či posedieť v reštaurácii pri hudbe.
Nákup v zahraničí...
VII. - Práca lodníka.
03.05.2011 08:44
Prácu lodníka na vlečnej lodi je možné rozdeliť na niekoľko časti. Manévre, záchranné práce, čistenie-údržba a hliadky.
Manévre:
pri odchode lode z pontónu lodníci púšťali laná. Bolo potrebné ich aj zložiť na kruhové podstavce alebo natočiť na bubon....
V. - Vlajky a ich používanie
03.05.2011 08:43
Používanie vlajok sa riadi predpismi a zvykom. Ak loď bola na našom úseku – území niesla len štátnu vlajku - vtedy Československú. Umiestnenie stožiaru závisí od typu lode. Vlečná ju má na streche pri kozlíkoch. Tlačná a nákladná na korme.
Pri prechode...
VI. - Ubytovanie a hygiena
03.05.2011 08:43
Titulné foto: dlhá plavba si vyžiadala improvizovanú hygienu - na lodi TÁBOR (foto autor)
Na vlečnej lodi bolo ubytovanie zodpovedajúce dobe stavby lodí ale, nemal som k nemu žiadne výhrady. Dokonca som mal vždy vlastnú kajutu. Veliteľ a strojný správec mali svoje...
IV. - Stravovanie na lodi a člne
03.05.2011 08:42
Kuchárka na ŠTURCI vo chvílke voľna. Foto p. Kavcová
na lodi ...
Ako som už spomínal na lodi bola kuchárka a kuchárska pomocnica. Všetky vlečné lode mali svoju stabilnú kuchárku. Posádky si svoje obľúbené držali celé roky. Išlo už o staršie a vydaté ženy, často plávali spolu...
III - Stredný a dolný Dunaj.
03.05.2011 08:41
prístav Braila (Rumunsko) (foto autor)
Stredný Dunaj
Po odchode z Komárna po prúde bolo potrebné doupratovať nákup a veci čo sa fasovali. Pivo a minerálky sa rozdelili podľa toho koľko si členovia posádky objednali. V zime si to dali do kajuty a v lete často do šifónov pod podlahu.. Bolo tam...
II. - Príprava na plavbu
03.05.2011 08:38
Titulné foto: Priviazaný o ZBOROV ... (foto autor)
Príprava odchodu lode na dolný Dunaj začala už pred príchodom do Bratislavy. Jednotlivý členovia posádky si pripravili zoznamy potrebných prác a doplnenia spotrebného materiálu.
Veliteľ lode – správu z plavby...
Záznamy: 21 - 30 zo 65