II. - Príprava na plavbu

03.05.2011 08:38

Titulné fotoPriviazaný o ZBOROV ... (foto autor)

 

Príprava odchodu lode na dolný Dunaj začala už pred príchodom do Bratislavy. Jednotlivý členovia posádky si pripravili zoznamy potrebných prác a doplnenia spotrebného materiálu.

Veliteľ lode – správu z plavby pre nautiku, hodnotenie členov posádky a ich  prípadné výmeny

Kapitán – peniaze na nákup z pokladne, plavebné vyhlášky  a iné...

Kadet – doplnenie tlačív a kancelárskych pomôcok

Bocman  - výmena posteľného prádla a odber spotrebného  materiálu. Podľa potreby aj laná

Strojný správec – potrebné opravy, doplnenie náhradných dielov. Stav paliva, oleja a ich doplnenie.

Kuchárka – zoznam zásob ktoré bude potrebné zakúpiť

 

Po príchode do prístavu bol spravidla ďalší odchod za 3-4 dni ak loď nemala veľké opravy. Tomuto času sa vravelo údržba. Palubná posádka sa vrhla na odber materiálu zo skladov a prevádzala  drobné opravy. Roztriedené použité posteľné prádlo sa išlo vymeniť na PIONIER do severného bazénu. Neskôr na odstavenú loď TATRY v južnom bazéne.

Strojná posádka prevádzala drobné opravy a údržbu. Ak to bolo potrebné prišli na loď odborný pracovníci z dielne a odstraňovali poruchy.

Výmena posádky alebo jej doplnenie. V ČSPD sa posádky na lode a člny tzv. plánovali na 2 roky dopredu. Na palubnom osobníctve sa vytvoril zoznam dvoch posádok na každú loď. Každá loď mala v zásade stabilnú posádku a niektorý členovia plávali na tej istej aj dlhé roky. Pri plánovaní palubnej časti  mali hlavné slovo kapitáni a velitelia. Každý už mal svojich obľúbených a ak si dobre vychádzali tak mal záujem si ich udržať. A opačne aj lodníci sa držali dobrých obľúbených kapitánov.

To isté platí aj pre strojnú posádku kde hlavné slovo mal strojný správec.

Ako všade aj v tomto boli občas výnimky a vplyvy a občas sa nalodil pracovník  niekým pretlačený alebo s pozadím ŠTB. Ale celkove sa dá povedať že, na lodiach pracovali ľudia znalí veci a odborne zdatný.

Členovia posádky ktorý sa vyloďovali na voľno alebo dovolenku odovzdávali svoje miesta ďalším. Spravidla išlo o posádku z voľna a všetci sa poznali. Poznali aj svoju loď. Oboznámili sa s novinkami a zmenami ktoré sa udiali počas ich neprítomnosti. Ak prišiel úplne nový pracovník tak mu kapitán spravil školenie OBP.

Ak sa už vedel dátum odchodu palubná posádka na čele s kuchárkou išla na nákup potravín. V prístave bol obchod a mäsiar. Často sa išlo aj do mesta do predajne Teta na Dunajskej ulici. Zelovoc bol na Dulovom námestí. Kuchárka mala zoznam a podľa neho sa nakúpilo. Bolo toho dosť veď musela rátať s plavbou dlhou cca 1-1,5 mesiaca. Len piva, vína a minerálky bolo niekoľko kár. Posádka to potom nanosila z brehu na loď do skladu na lodi. Kuchárka s pomocnicou si všetko uložili a upratali.  Peniaze na nákup sa fasovali z pokladne v podniku. Na vtedajšiu dobu dosť peňazí 15-20000 Kčs. Kadet ich prevzal a postupne platil v obchodoch. Od každého nákupu si potvrdenky odkladal pre vyúčtovanie.

Pred odchodom sa v južnom bazéne na pontóne č. 9 u Čagánka previedol odber nafty, oleja a mazív.

Najviac vyťaženou osobou v prístave bol kadet. Po príchode prihlásiť loď a záves u prístavných orgánov. Rozdať posádke lodnícke knižky. Musel vypísať listiny, vypočítať stravu, vypísať zálohové potvrdenky členom ktorý sa vyloďovali. Prijať nových, vyplácať zálohy, písať rôzne žiadosti a správy. Z dokladmi pobehať po kanceláriach – účtarniach. Prebrať peniaze a vyplácať nákup. Vyfasovať kancelárske pomôcky zo skladu. No bolo toho veľa a človek sa musel vedieť obracať.

Tesne pred odchodom sa nalodili traťový kormidelníci.

V deň  odchodu skontrolovať a prevziať od  posádky lodnícke knižky. Napísať originál zoznam posádky. Naťukať na písacom stroji zoznam posádky a raport. Od posádok vlečných člnov prevziať doklady a odhlásiť u prístavných orgánov.

Lodné doklady.

  1. Lodné osvedčenie.
  2. Preukaz tech. spôsobilosti plavidla.
  3. Ciachový preukaz.
  4. Zdravotný preukaz.
  5. Elektrorevízna správa, tlakové nádoby a iné.....
  6. Originál zoznam posádky.
  7. Zoznam posádky.
  8. Raport.
  9. Kniha zásob.
  10. Colná deklarácia posádky, každý člen posádky.
  11. Zoznam valút. (na dolnom Dunaji)

Odchod z Bratislavy

Lodníci si vytiahli pomocou bugary na korme lodi šlepsále z niprov a pripravili dve spojené vrhačky na podanie lán na vlečné člny. Po nahodení pomocných a hlavných motorov sa posádka pripravila na pustenie lán. Kormidelník sa postavil ku kormidlu a kapitán k telegrafu. Strojníci v strojovni pri telegrafe a ovládaní motorov. V tej dobe ešte nebolo centrálne riadenie HM a v strojovni musela obsluha plniť príkazy prichádzajúce pomocou lodného telegrafu z mostíka. Vždy sa púšťalo najskôr zadné lano a potom predné krížne a bočné. Loď sa presunula spätným chodom do ústia bazéna za pomoci krátkej kotvy ktorú obsluhoval bocman. Člny už boli zväčša na Dunaji.

Do Komárna sa brali často 2-3 člny. Pri manévri sa dali do jednej rady bočne na seba. Loď sa potom priblížila bočne na návodný čln a podal sa prvý šlepsál. Po zavesení na čln sa presunula pred člny  a pomocou vrhačky sa podal druhý. Šlepsále po prúde sa dávali do kríža. Nipre a navijáky obsluhoval bocman a ak bolo treba aj kadet. Po pustení lán z brehu prístavným sa na člnoch zdvihli kotvy a loď sa pripravila na poobrat tzv. rundo. Po vykonaní obratu sa vyrovnali šlepsále a  upravila ich dĺžka. Za loďou boli cca 4-5 m. Príchod späť  sa dal predpokladať za 1 až 1,5 mesiaca. Dĺžka cesty závisela ročnej doby, vodného stavu a čakania v prístavoch na vyloženie- naloženie člnov.

Komárno

Po príchode do Komárna sa člny odstavili na Dunaji. Loď išla separát do prístavu. Tam kadet prihlásil loď a člny u prístavných orgánov. Traťový kormidelníci sa vylodili a nastúpili ďalší ktorí plávali od Komárna do Turnu Severínu. Po dokúpení chleba a nejakých drobností sa išiel zostaviť poprúdny záves. Bolo bežné mať 6 naložených vlečných člnov. Záves sa zostavil do dvoch rád po 3 člny. Prestavil sa na colnú polohu a loďou sa išlo na revíziu. Na revíziu prišli : pracovník ŠPS, pasovej colnej kontroly a zdravoťák. Revízia sa vykonávala na lodi a  celej zostave. Chodili po kajutách a potom po  každom člne. Po skončení sa odviezli späť na pontón a loď sa vrátila na člny. Po podaní šlepsálov a zdvihnutí kotiev na člnoch sa spravilo rundo a plavba  mohla začať. Člny boli za loďou cca 10-15 m.  Pri dvoch radách člnov to už bola celá dedina. Zastaviť loď mohla iba tak že, sa muselo spraviť rundo – protiobrat.

Tento manéver je dokumentovaný na naslefovných fotografiách. (Foto autor)