X. - Člny a ich posádka

03.05.2011 08:46

foto autor

 

V uvedenej dobe sa používali štyri typy vlečných člnov.

Na každom boli dvaja pracovníci. Skúsený kormidelník člnu a lodník. Kormidelník musel mať preukaz spôsobilosti vydaný ŠPS. Lodník bol zväčša skúsený ale často aj mladý človek. Takmer všetci kapitáni lodí prešli tvrdou školou práce na nákladnom člne. Práca na člne nebola jednoduchá. Lodníci museli vedieť pracovať z lanami, kotvou, správne naložiť a vyložiť čln. Vyčistiť nákladný priestor. Kormidlovať pri plavbe za loďou. V lete čln natierať a starať sa o jeho dobrý technický stav. Povinností mali veľa a ešte boli aj vo všetkom odkázaný na seba. Kúrenie, stravovanie,  zásobenie pitnou vodou bolo len na nich. Z lode mohli dostať len naftu, olej  a trochu pitnej vody. Brali ju do 50 l bandasiek 2-3 ks na čln. Bola iba na pitie a varenie. Vodu na umývanie a pranie naberali z Dunaja. Na člnoch bol tzv. kameň. Nádoba z pórovitého kameňa v drevenej skrinke. Do nej sa naliala voda a prekvapkávala do vedra pod ním.  Inak si všetko zháňali sami. Ešte mali ďalšiu nevýhodu že, kotvili na toku a von sa dostali len občas motorovým člnom (káterom) v prístavoch dolného Dunaja. Inak iba veslovou loďkou.

 

Kormidelník člnu v ruke zo sieťou sačmo (kruhová hádzacia sieť na ryby). Foto autor

 

Často čln  stál dlhé dni na mieste aj keď bola snaha dávať, pokiaľ to bolo možné viaceré člny spolu. Na mnohých člnoch mali aj manželky a malé deti. Šlepári ako sa im hovorilo chytali ryby. Buď sačmom (hádzacia sieť) častejšie tak že, z člna bola spustená dlhá šnúra a na nej naviazané viaceré háčiky. Závažie držalo šnúru v hĺbke pri dne. Úlovky boli občas kapitálne a dodávali posádke čerstvé rybie mäso. Balkánske sladké hrozno uchovali tak že, strapce uviazali na šnúru a v kajute zavesili. Vydržali tak dosť dlho. Ako sa pomaly sušili boli ešte sladšie a chutnejšie. Ako hrozienka. Na niektorých člnoch som videl chladničku na petrolej. Na spodnej časti horel plamienok a poháňal čpavok. Bez motora a elektriky. Zaujímavé zariadenie.

Nákladné člny mali kormidelníka to istého dlhé roky. Bol to pre neho ako byt. Veď veľkú časť roku bol na člne a cestoval. Niektorý boli zmámi svojimi prezývkami: Krátka nohažuvačka podobne. Najznámejším bol kormidelník člnu 10022 Adam Macura. Toho poznal celý Dunaj. Jeho výstredné chovanie a spôsoby s neho spravili známeho exota. Ďalší bol p. Németh. Chodil stále v uniforme. V posteli mal ľudskú kostru a bol veľmi otužilí. Keď mu spadol z člna v zime pes do vody tak skočil za ním. A v zime chodil v sandáloch.

Tovar.
Tovar sa dá rozdeliť na linkový, poprúdny a protiprúdny.

Linkový tovar bol napr. v tejto dobe prevoz palív na linke Čierna voda – Pančevo. Bola tam nasadená loď (ŠTUREC) s príslušným počtom tankových člnov. Posádka sa striedala po čase v Pančeve.

Poprúdny tovar z Bratislavy a Komárna na dolný Dunaj bol prevažne: cukor, koks, kotúče betonárskej ocele, rôzne oceľové profily, plechy, rezivo, strojárske výrobky, autá, motocykle, potraviny, zbrane a podobne. Množstvo tovaru po prekládke na morské lodepokračovalo ďalej.

Protiprúdny tovar z dolného Dunaja bol prevažne: agloruda, fosfát, rudné koncentráty, nafta a vykurovací olej, pokrutiny, víno, čokoládové bôby a podobne.

 

 

(Viac o vlečných člnoch)