XIII - Rádiostanica na lodi a OMC.

05.05.2011 14:42

Na vlečných lodiach typu MVL a VVL bola už pri stavbe zriadená tzv. rádiokabína v prednej nádstavbe na ľavej strane. Umožňovala spojenie s Bratislavou. V posádke bol radista. Na lodi sedel pri pulte v kabíne vysielal a prijímal správy Morseovou abecedou. V neskoršom období sa funkcia radistu na lodi zrušila. Začala sa zavádzať rádiofónia. Povinnosti radistu prevzal kapitán 2. Koncom 70 rokov keď som začal pracovať na vlečných lodiach  sa inštalovali rádiostanice typu Harris. V kormideľni bolo inštalované zariadenie a kapitán vysielal správy  podobne ako cez telefón hlasom. Ráno a poobede vyslal polohu lode, zmeny zostavy,  dôležité informácie prípadne avizoval predpokladaný čas  príchodu  do ďalšieho prístavu tzv. ETA. Z OMC v Bratislave  prijímal príkazy Nautiky, vodostavy, rôzne správy.

V starom dome lodníkov bola pobrežná rádiostanica OMC. Pracovalo tam niekoľko radistov. V priebehu dňa mali spojenia z loďami na celom Dunaji od Regensburgu po Izmail. Po roku 1965 aj s námornými loďami.

K zrušeniu rádiostanice OMC došlo v roku 2010.  Ak bolo treba poslať správu členovi posádky z domu na loď postup bol nasledovný. Príbuzný zavolali na palubné osobníctvo a nadiktovali správu. Pracovník správu postúpil na OMC s určením pre ktorú loď bude. Na lodi ju kapitán prijal ako rádiogram a dal príjemcovi. Išlo o rôzne blahoželania, oznam úmrtia, narodenie detí a podobne. Tak isto aj lodník mohol poslať správu domov.

Nevyužívanú rádiokabínu zabral kapitán a kadet a stala sa príručným bufetom a skladom.

U lodí bez rádiostanice sa rozkazy na ďalšiu plavbu  dávali telefónom na agenciu. Agent dal rozkaz kapitánovi alebo kadetovi. Bolo tam vedené kam má loď plávať a aké člny bude remorkovať. V ďalšom prístave sa mu rozkaz znovu upravil.