I - Úvod.

02.05.2011 19:42

 

Po skončení učňovskej školy ČSPD odbor lodný mechanik som v  rokoch 1978-79 pracoval na vlečných remorkéroch až do odchodu na ZVS. Skúsim sa napísať ako sa žilo a slúžilo na tomto type lodí.

Ako učeň som mal plavebnú prax na lodi MURÁŇ.  Ako zamestnanec som potom pracoval na lodiach SITNO (len v Bratislave) TÁBOR, BLANÍK, DARGOV a pred koncom vlečnej plavby znova MURÁŇ KRIVÁŇ.

Budem tu popisovať 70 roky po dobudovaní vodného diela Djerdjap 1 a typickú loď prevažne plávajúcu na dolný Dunaj.

Nalodenie

Nalodenie sa mohlo začať dvoma spôsobmi. Ak lodník čakal na nalodenie doma a mal náhradné voľno prišiel mu z podniku telegram. Ak pracoval v prístave spravidla na VZP dostal odkaz isť na Palubné osobníctvo. V oboch prípadoch sa tam musel dostaviť a dostal služobné určenie osobný denník. Na určení bol dátum nalodenia, plavidlo a funkcia v ktorej mal pracovať. Do listiny sa mu počas nalodenia písal počet odpracovaných hodín, nadčasy, rôzne príplatky a nárok na zahraničné a podobne. Po obdržaní odišiel na plavidlo a hlásil sa kapitánovi alebo kadetovi. Ak bol strojník tak strojnému správcovi.

Posádka

Posádka na lodi ŠTUREC (archív. p. Kavcová)

Posádka na lodi ŠTUREC - menej formálne foto, zato s významným pasažierom. p. Chňoupekom (archív. p. Kavcová)

Posádka vlečného remorkéra mala v 70 rokoch zloženie:

  1. veliteľ lode kapitán 1.
  2. kapitán 2.
  3. kadet
  4. strojný správec strojník 1.
  5. strojník 2
  6. strojný asistent
  7. strojný asistent
  8. loďmajster (bocman)
  9. lodník
  10. lodník
  11. kuchárka
  12. kuchárska pomocnica
  13. traťový kormidelník 1.
  14. traťový kormidelník 2.
  15. traťový kormidelník 3. (v zácviku) dosť často
  16. člnovod 1. len na hornom Dunaji
  17. člnovod 2. len na hornom Dunaji

Traťový kormidelníci neboli stálou posádkou lode ale sa naloďovali a vyloďovali podľa plavebného úseku na ktorom loď plávala. Dunaj sa delil na horný, stredný a dolný plavebný úsek.

  • Horný Regensburg – Komárno
  • Stredný Komárno – Turnu Severím
  • Dolný Turnu Severín – Izmail

Na každý plavebný úsek bol iný personál. Na dolnom Dunaji prevažne naši zamestnanci občania Rumunska s českým alebo slovenským pôvodom z okolia Oršovy.

Stručný popis jednotlivých funkcií:
  • veliteľ lode: je skúsený lodný kapitán. Má dlhoročné skúsenosti a spravidla aj autoritu a rešpekt celej posádky. Velí celej posádke a rozhoduje o všetkých dôležitých veciach. Píše lodný denník. Riadi sa rozkazmi z Nautiky v Bratislave a doplňujúcimi príkazmi našich agentov v cudzích prístavoch. Slúži v prvej zmene. Počas manévru obsluhuje lodný telegraf, Dáva do strojovne signál na chod vpred – vzad hlavných motorov a ich výkon. V plavbe prihliada na aktuálne vodné stavy a ich vývoj

Kpt. Boďo vchádza na mostík lode MURÁŇ (foto autor)

  • kapitán 2 : lodný kapitán spravidla tiež skúsený niekedy aj nový ktorý sa musel zacvičiť. Plní príkazy veliteľa lode a slúži v druhej zmene. Dohliada aj na prácu kadeta ak je to potrebné. Ak bola loď vybavená rádiostanicou pre spojenie z Bratislavou musel ju obsluhovať. Počas manévru obsluhuje lodný telegraf, Dáva do strojovne signál na chod vpred – vzad hlavných motorov a ich výkon. V plavbe prihliada na aktuálne vodné stavy a ich vývoj

Kpt. Oberta na lodi MURÁŇ (foto autor)

  • kadet : spravuje celú lodnú a finančnú agendu. Vedie lodnú pokladňu, osobné denníky posádky. Počíta stravu a nároky patriace posádke. Pripravuje revízie a vybavuje u prístavných orgánov, pasovej a colnej kontroly všetko potrebné. Zoznam povinností a úloh je značne rozsiahly tak v ďalšej časti sa k nemu ešte vrátim.....
  • strojný správec : dlhoročný skúsený pracovník. Zodpovedá za strojné zariadenia lode ich správny chod a inventár. Riadi prácu strojnej posádky. Slúži v prvej zmene. V prípade poruchy na trati riadi opravu a práce v strojovni. Píše strojný denník a vedie evidenciu odberov a spotreby nafta, oleja a ostatného materiálu.
  • strojník 2 : skúsený strojník niekedy aj novo menovaný v zácviku. Slúži v druhej zmene. Dohliada počas plavby na chod strojného zariadenia a vykonáva potrebné opravy
  • strojný asistent : pomocný strojník bez štátnej skúšky pracuje v prvej alebo druhej zmene. Obsluhuje strojné zariadenia, prevádza všetky práce a opravy pod dohľadom strojníka 1-2
  • loďmajster  (bocman) : udržiava plavidlo a palubné vybavenie v dobrom stave. Spravuje lodný inventár, riadi prácu lodníkov. Slúži v prvej smene. Počas manévru obsluhuje nipre a kotevný vrátok.
  • lodník : vykonáva všetky práce na palube podľa potreby a  príkazu bocmana. Zúčastňuje sa všetkých manévrov.
  • kuchárka : staršia pracovníčka zodpovedná za sklad potravín a varenie
  • kuchárska pomocnica : mladšia pracovníčka pomocná sila v kuchyni
  • traťový kormidelník 1 : skúsený starší pracovník odborník na svoj plavebný úsek. Slúži v prvej zmene. Kormidluje loď.
  • traťový kormidelník 2 : skúsený mladší pracovník odborník na svoj plavebný úsek Slúži v druhej zmene. Kormidluje loď.
  • traťový kormidelník 3 : mladší pracovník ktorý sa zaučuje. Slúži spravidla cez deň a učí sa od ostatných kormidelníkov.

Pre funkcie kapitán, strojník 1-2, traťový kormidelník 1-2 je potrebný preukaz odbornej spôsobilosti. Človek musel mať odplávané roky odbornej praxe na plavidle a po absolvovaní kurzu ísť na Štátnu plavebnú správu pred skúšobnú komisiu a zložiť štátne skúšky.

V lete cez prázdniny sa stav posádky lode ešte rozšíril o manželky a deti tzv. cestujúcich.

Zmeny a hliadky

Posádka sa počas plavby delila na dve zmeny: prvú a druhú.

  • 1 zmena : veliteľ lode, kormidelník 1, loďmajster, strojný správec, strojný asistent

  • 2. zmena : kapitán 2, kormidelník 2, kadet, strojník 2, strojný asistent

Prvá zmena služba od 18:00 do 3:00 a od 9:00 do 12:00

Druhá zmena služba od 3:00 do 9:00 a od 12:00 do 18:00

Počas státia sa určila hliadka (strážna služba) od 18:00 do 24:00 strojný asistent a od 24:00 do rána sa striedali postupne lodník, kadet, loďmajster, lodník.

Po službe

Bocman Július Garaj odpočíva po zmene na lodi TÁBOR počas kotvenia pri Bezdani (foto autor)

športová chvíľka po službe na lodi TÁBOR (foto autor)

Foto doplnil o informáciu p. Milan Ščepka: "Ten čo boxuje je Milan Rajský plavil sa na TÁBORE a bol šťastný a nostalgicky naladený. Stále má kondičku a má 60 rokov. Je stále silný ako buk"