Koniec vlečnej (ťažnej) plavby u ČSPD – SPD.

23.02.2011 16:44

Autor: kpt. Milan Kučera

 Začiatok konca vlečnej plavby v našom podniku nastal po dodaní prvých 4 ťažno-tlačných remorkérov Ružín, Nosice, Orlík, Lipno v polke 60-rokov a tlačných člnov typ TČ-15001-?. Prvé pokusy s tlačením boli už pred tým ale keďže plavidlá neboli na to tech. vybavené a konštruované bolo treba počkať na dodanie nových lodí a tlačných člnov. Tieto lode boli vybavené taktiež vlečným zariadením ktoré sa často využívalo. Prelom nastal po dodaní série tlačných lodí TR-1618 z Rumunska vyrobených v lodenici v Oltenice. Išlo o koniec 70 a začiatok 80 rokov. Zároveň sa dodávali tlačné člny z Juhoslávie,  Maďarska a Rumunska. Taktiež začali z SLK Komárno prichádzať tlačné lode typ TR-1030.

Vlečné remorkéry sa začali vyraďovať v 80 rokoch a začiatkom 90 rokov boli v prevádzke už iba Kriváň a Muráň. Mal som to šťastie na oboch pracovať v závere ich dlhej služby v našom podniku. Išlo o roky 1992-1993. Boli zaradené iba na hornom Dunaji od Komárna po Kelheim. Pracoval som v funkcii člnovod-korm.3. K lodi sa prideľovali dvaja člnovodi ktorý počas plavby dopĺňali  posádku na vlečných člnoch. Starší bol na člne za remorkérom a mladší na ďalšom člne. Zodpovedali za správne naviazanie (klanfovanie) zostavy a striedali sa s posádkou člna v kormidlovaní. Ak loď brala z Bratislavy 3 člny išiel na prvý čln aj 3.kormidelník z lode. Práca to bola náročná a aj nebezpečná. Hlavne v zime. Počas plavby sme sa na člne striedali pri kormidle traja po dve hodiny. Ak bol manéver tak sme pracovali všetci spolu. Človek sa veľmi nevyspal lebo sme spávali v kormideľni!

 

Éra vlečnej plavby skončila v prvej polke 90 rokov i keď sa ešte niekoľko rokov člny používali ale iba v tlačných zostavách a Dunajec, Váh a Nitra + 1 čln na dolný Dunaj. Toto skončilo v roku 2007.