Žilina


Zobraziť Žilina na väčšej mape

Prístav:

Žilina. Plavidlá verejnej osobnej lodnej dopravy vykonávajú plavby z určeného prístaviska pri ľavom brehu v r.km 255,130 po r.km 262,10, kde je koniec plavebnej dráhy.

História:

VD Žilina bola uvedené do prevádzky v rokoch 1997-1998. Má dva hydroagregáty s celkovým výkonom 72 MW (2x36 MW). Priemerná ročná dodávka elektrárne za roky 1998–2000 bola 156 GWh/r.

Pri výstavbe VD bola zaplavená takmer celá časť zástavby žilinskej mestskej časti Mojšova Lúčka, celá miestna časť Hruštiny a tri domy v obci Mojš. Namiesto zaplavených domov boli vybudované nové domy prevažne v Mojšovej Lúčke za cestou I/18, vrátane školy, nákupného strediska a nedokončeného kultúrneho domu. Z miestnej časti Hruštiny boli postavené domy v žilinskej časti Rosinky. V obci Mojš boli pre výstavbu hrádze postavené tri domy. Medzi mestskou časťou Mojšova Lúčka a obcou Mojš bola vybudovaná oceľová mostná konštrukcia pre peších ponad VD namiesto starej lávky ponad rieku Váh. Do obce Mojš bola vybudovaná povedľa hrádze nová cesta zo Žiliny. Z pôvodnej starej zástavby v mestskej časti Mojšovej Lúčke, bývalej samostatnej obci, zostalo blízko VD len niekoľko domov a kaplnka. Miestna časť Hruštiny, ktorá patrila do katastra Žiliny, zanikla úplne. Pamiatka na ňu zostala len malá prícestná kaplnka na Šibeniciach, odkiaľ schádzala cesta do Hruštín pri rieke Váh. Stará cesta zo Žiliny do Martina viedla pôvodne cez Hruštiny a starú zástavbu v Mojšovej Lúčke. Pri výstavbe VD bola zaplavená. Namiesto nej je vybudovaná cykloturistická trasa, ktorá samozrejme nevedie v polohe pôvodnej cesty.


Lode:

PV PÚCHOV Prevádzka: ? - ? (okolo r. 2004) vykonali sa len pokusné plavby, v prevádzke tu nebol.

S mestom Žilina je spojený aj osud hydrobusu LIDICE. Ten však stál ako statická reštaurácia "Marína" niekde pod hrádzou súčasného vodného diela.


V súčasnosti na VD Žilina nie je verejná lodná doprava