Trenčín
Zobraziť Trenčín na väčšej mape
Plavbu na tomto úseku Váhu umožňuje hať Vážskej kaskády v Trenčianskych Biskupiciach
Vodné dielo – hať Trenčianske Biskupice sa nachádza na Váhu v rkm 160 a bolo vybudované, aby umožnilo energetické využitie Váhu pod Trenčínom trojstupňovou derivačnou kaskádou Kostolná – Nové Mesto nad Váhom – Horná Streda.
Kaskáda využíva 40 km dlhý úsek Váhu medzi Trenčínom a Piešťanmi s hrubým spádom 50 m.
Sústava vodných diel – II . vážska kaskáda bola vybudovaná v rokoch 1943 – 1955.
Vodné dielo Trenčianske Biskupice sa skladá z hate, zdrže, hrádzí zdrže a prívodného kanála na vodnú elektráreň stupňa Kostolná.
Konštrukčné riešenie hate
Hať má deväť prietokových polí. Štyri polia majú svetlosť po 25 m, hradia ich oceľové tabuľové stavidlá 3,5 m vysoké, s klapkou 1,4 m vysokou, umiestnenou na hornej hrane stavidiel. Slúžia na prepúšťanie vôd do starého koryta Váhu. Ďalšie štyri polia majú svetlosť po 12 m, hradia ich tabuľové stavidlá s hradiacou výškou 5 m (regulujú prítok vody do kanála). Posledné, deviate pole so svetlosťou 12 m hradí stavidlo s klapkou s celkovou výškou 5,6 m. Toto pole má slúžiť v budúcnosti ako plavebné pole.
Na pravom brehu, vedľa hate, medzi brehovým pilierom a ľavou inundačnou hrádzou, je 150 m široký voľný obtok.
Maximálna kapacita hate pri plnom vyhradení je 3000 m3.s-1. Voľný obtok slúži ako rezerva vtedy, keď by haťové pole pri výskyte katastrofálnych prietokov vypadlo z prevádzky.
Hať vytvára zdrž s celkovým objemom 3,25 mil. m3 pri maximálnej hladine na kóte 208,2 m n. m. Zásobný objem zdrže, vrátane časti objemu odpadového kanála Skalka, predstavuje 1,75 mil. m3. Vzdutie v mieste hate je 4,9 m nad dnom a priemere okolo 1,5 m nad okolitým terénom.
Prívodný kanál je 4,8 km dlhý s pozdĺžnym sklonom dna 0,08 %. Má lichobežníkový profil so šírkou dna 19,0 m a sklonom svahov 1 : 1,75. Prietoková kapacita kanála je 180 m3.s-1 a maximálna hĺbka vody 7,56 m. Svahy a dno kanála tesní 15 cm hrubý betón. Vzdušné svahy hrádze sú pohumusované a zatrávnené.
Vodná elektráreň sa nachádza v derivačnom kanáli na 4,8 km od hate Trenčianske Biskupice
Prístavy na VD Trenčianske Biskupice
a) prístavisko Vážskej plavby Trenčín na ostrove -pravá strana odpadového kanála vodnej elektrárne Skalka (ďalej len „VE Skalka“),
b) prístavisko Vážskej plavby Trenčín -mesto -na ľavej strane odpadového kanála VE Skalka,
c) prístavisko SVP š.p., OZ Povodie Váhu OZ Piešťany na pravej strane VD pred haťou.
Výňatok z Poriadku pre prevádzku plavidiel na UVC VD Trenčianske Biskupice, č.j.: 1020 -3.201/2007 v Bratislave, dňa: 08.03.2007 - Príloha k Plavebnému opatreniu UVC č.1/2007 Štátnej plavebnej správy v Bratislave
Osobné lode pre verejnú prepravu osôb na vodnom diele:
meno lode |
druh/typ |
v prevádzke |
ANNA MÁRIA - neskôr FATIMA |
|
1961 - ? - dodnes hausboat FATIMA na Liptovskej Mare |
|
||
MAYBACH | ? | |
SK - 1 - 43651 | HČ PS |
? - dodnes - prerobený čln plavidla pohraničnej stráže z Medveďova niekedy označovaný tiež ako FATIMA |
2009 - dodnes |
Odkaz na prevádzkovateľa vodnej dopravy
S mestom je spojený aj osud lode RAKETA II ktorá určitú dobu slúžila ako botel.
V roku 2009 pribudla na Váhu atrakcia - replika Gréckej dirémy HYPERBOREA