Piešťany - Sĺňava
Zobraziť Slnava na väčšej mape
Plavidlá verejnej osobnej lodnej dopravy vykonávajú plavbu z určených prístavísk:
a) prístavisko spoločnosti Sĺňavská plavba na pravom brehu Váhu pod Kolonádnym mostom v Piešťanoch,
b) prístavisko SVP š.p., OZ Povodie Váhu na pravom brehu odpadového kanála VE Horná Streda na r.km 37,800 kanála,
c) prístavisko SVP š.p., OZ PV na ľavej strane zdrže, na začiatku pozdĺžnej hrádze.
História
Začiatok stavby 1956 a dokončenie v roku 1959
Vodná nádrž sa rozprestiera v severnej čati Podunajskej nížiny pri úpätí Považského Inovca, medzi mestom Piešťany a obcou Drahovce, v nadmorskej výške 162 m.
Nádrž je súčasťou kaskády vodných diel Drahovce-Madunice. Vznikla prehradením rieky Váh haťou v Drahovciach. V roku 1980 na nej vyhlásili chránenú študijnú plochu na výmere 399 hektárov. Za svoje pomenovanie vďačí vysokému počtu slnečných dní v roku.
Svojou plochou zaberá 4,3 km2. Pri dĺžke 6,4 a šírke 2 kilometre je schopná pojať 12 120 000 metrov kubických vody. Na nádrži nájdete vodnolyžiarsky vlek (pri obci Ratnovce), lodenicu a tiež umelo vytvorený "vtáčí" ostrov Čajka, ktorý sa stal hniezdiskom a zimoviskom vzácnych arktických i teplomilných druhov vtáctva. Nádrž slúži aj ako zásobáreň vody pre atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach. Na vyhliadkovú plavbu sa môžete vydať loďou kotviacou pri Kolonádovom moste v Piešťanoch. Okolo priehrady je vybudovaná dvanásťkilometrová asfaltová trasa po korunke hrádze pre peších aj cyklistov (cez hať sa dá prejsť od mája do septembra, od pondelka do piatku od 15-tej a cez víkend od 10-tej do 20-tej hodiny).
Osobné lode na priehrade:
PRVÉ VÝHLIADKOVÉ LODE
Informácie poskytol Pavol Spál
Po Kolonádovom moste/ ktorý spája centrum mesta s Kúpeľným ostrovom/ prejde počas návštevy Piešťan takmer každý turista. Keď bolo pod ním - oproti internátu elektrotechnickej školy - v roku 1962 umiestnené prvé pristávacie mólo pre vyhliadkové plavby/ nebolo pochýb/ že bude o túto atrakciu dostatočný záujem.
Prvé lode s názvami PIEŠŤANY a ČACHTICE, ktorých kapacita bola 15 a 25 osôb/ patrili Komunálnym službám mesta Piešťany. Kapitánom na jednej z týchto lodí bol Michal Mitošinka z Pobedína, ktorý predtým plával podobne ako všetci jeho nástupcovia po Dunaji. Pravdepodobne sa striedal na obidvoch plavidlách a plavby sa uskutočňovali na lodi/ ktorá vyhovovala momentálnemu záujmu. V čase víkendov a prázdnin/ keď bolo potrebné využiť obe plavidlá/ bol prítomný i druhý kapitáni ktorý prichádzal externe zo Štátnej plavebnej správy - ŠPS).
loď PIEŠŤANY (vzadu za mólom) a ČACHTICE na dobovej snímke (archív Pavol Spál)
Pod pristávacím mostíkom bola požičovňa člnov/ ktorú prevádzkoval Oto Neuman. Podľa fotografie je zrejmé že na mólo sa nastupovalo z brehu. Až k novej lodi sa postavil nový pontón s nástupným mostíkom priamo z brehu.
meno lode |
druh/typ |
v prevádzke |
PIEŠŤANY | 1962 -1964 | |
ČACHTICE |
1962 -1964 | |
1964 - 1987 |
||
hydrobus typ 2020 |
1993 - 1995 |
|
1988 - 1992 |
||
prestavaná Raketa |
1994 - 14.9.2006 |
|
1995 - 2009 |
||
(2006 príchod) 2008 - dodnes |
||
Lode mimo prevádzky spojené s Piešťanmi a Sĺňavou: |
||
|
(1967 - 1981 - plávajúca reštaurácia) |
|
VOSCHOD I - PÚCHOV | Voschod | (1995/2001-2005/6) vyradený vrak |
podľa neoverenych sprav bol možno krátko na Sĺňave i katamaran PÚCHOV v r 1995 (možno pod menom SELICE)