Piešťany - Sĺňava


Zobraziť Slnava na väčšej mape

Plavidlá verejnej osobnej lodnej dopravy vykonávajú plavbu z určených prístavísk:

a) prístavisko spoločnosti Sĺňavská plavba na pravom brehu Váhu pod Kolonádnym mostom v Piešťanoch,
b) prístavisko SVP š.p., OZ Povodie Váhu na pravom brehu odpadového kanála VE Horná Streda na r.km 37,800 kanála,
c) prístavisko SVP š.p., OZ PV na ľavej strane zdrže, na začiatku pozdĺžnej hrádze.


História

Začiatok stavby 1956 a dokončenie v roku 1959

Vodná nádrž sa rozprestiera v severnej čati Podunajskej nížiny pri úpätí Považského Inovca, medzi mestom Piešťany a obcou Drahovce, v nadmorskej výške 162 m.

Nádrž je súčasťou kaskády vodných diel Drahovce-Madunice. Vznikla prehradením rieky Váh haťou v Drahovciach. V roku 1980 na nej vyhlásili chránenú študijnú plochu na výmere 399 hektárov. Za svoje pomenovanie vďačí vysokému počtu slnečných dní v roku.

Svojou plochou zaberá 4,3 km2. Pri dĺžke 6,4 a šírke 2 kilometre je schopná pojať 12 120 000 metrov kubických vody. Na nádrži nájdete vodnolyžiarsky vlek (pri obci Ratnovce), lodenicu a tiež umelo vytvorený "vtáčí" ostrov Čajka, ktorý sa stal hniezdiskom a zimoviskom vzácnych arktických i teplomilných druhov vtáctva. Nádrž slúži aj ako zásobáreň vody pre atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach. Na vyhliadkovú plavbu sa môžete vydať loďou kotviacou pri Kolonádovom moste v Piešťanoch. Okolo priehrady je vybudovaná dvanásťkilometrová asfaltová trasa po korunke hrádze pre peších aj cyklistov (cez hať sa dá prejsť od mája do septembra, od pondelka do piatku od 15-tej a cez víkend od 10-tej do 20-tej hodiny).


Osobné lode na priehrade:

PRVÉ VÝHLIADKOVÉ LODE

Informácie poskytol Pavol Spál

Po Kolonádovom moste/ ktorý spája centrum mesta s Kúpeľným ostrovom/ prejde počas návštevy Piešťan takmer každý turista. Keď bolo pod ním - oproti internátu elektrotechnickej školy - v roku 1962 umiestnené prvé pristávacie mólo pre vyhliadkové plavby/ nebolo pochýb/ že bude o túto atrakciu dostatočný záujem.
Prvé lode s názvami PIEŠŤANY a ČACHTICE, ktorých kapacita bola 15 a 25 osôb/ patrili Komunálnym službám mesta Piešťany. Kapitánom na jednej z týchto lodí bol Michal Mitošinka z Pobedína, ktorý predtým plával podobne ako všetci jeho nástupcovia po Dunaji. Pravdepodobne sa striedal na obidvoch plavidlách a plavby sa uskutočňovali na lodi/ ktorá vyhovovala momentálnemu záujmu. V čase víkendov a prázdnin/ keď bolo potrebné využiť obe plavidlá/ bol prítomný i druhý kapitáni ktorý prichádzal externe zo Štátnej plavebnej správy - ŠPS).

loď PIEŠŤANY (vzadu za mólom) a ČACHTICE na dobovej snímke  (archív Pavol Spál)

Pod pristávacím mostíkom bola požičovňa člnov/ ktorú prevádzkoval Oto Neuman. Podľa fotografie je zrejmé že na mólo sa nastupovalo z brehu. Až k novej lodi sa postavil nový pontón s nástupným mostíkom priamo z brehu.

 

meno lode

druh/typ

v prevádzke

PIEŠŤANY   1962 -1964

ČACHTICE

  1962 -1964

ADAM TRAJÁN1

hydrobus typ 301

1964 - 1987

MARCUS

hydrobus typ 2020

1993 - 1995

ADAM TRAJÁN2

Bifa

1988 - 1992

TRAJAN

prestavaná Raketa

1994 - 14.9.2006

XÉNIA

katamaran

1995 - 2009

TRAJAN2

katamaran

(2006 príchod) 2008 - dodnes

Lode mimo prevádzky spojené s Piešťanmi a Sĺňavou:

DELFÍN

 

(1967 - 1981 - plávajúca reštaurácia)

VOSCHOD I - PÚCHOV Voschod (1995/2001-2005/6) vyradený vrak

podľa neoverenych sprav bol možno krátko na Sĺňave i katamaran PÚCHOV v r 1995 (možno pod menom SELICE)

 

Verejná plavba