Služba na vlečnom remorkéri ČSPD

02.05.2011 19:33

Autor: Kpt. Milan Kučera (nautika)

Venujem pamiatke kapitánom lodí -  Zdenkovi Dubskému a Ivanovi Trizuliakovi.

Kapitoly:

Služba na vlečnom remorkéri ČSPD

I - Úvod.

02.05.2011 19:42
  Po skončení učňovskej školy ČSPD odbor lodný mechanik som v  rokoch 1978-79 pracoval na vlečných remorkéroch až do odchodu na ZVS. Skúsim sa napísať ako sa žilo a slúžilo na tomto type lodí. Ako učeň som mal plavebnú prax na lodi MURÁŇ.  Ako zamestnanec som potom pracoval...

II. - Príprava na plavbu

03.05.2011 08:38
Titulné foto: Priviazaný o ZBOROV ... (foto autor)   Príprava odchodu lode na dolný Dunaj začala už pred príchodom do Bratislavy. Jednotlivý členovia posádky si pripravili zoznamy potrebných prác a doplnenia spotrebného materiálu. Veliteľ lode – správu z plavby...

III - Stredný a dolný Dunaj.

03.05.2011 08:41
prístav Braila (Rumunsko) (foto autor) Stredný Dunaj Po odchode z Komárna po prúde bolo potrebné doupratovať nákup a veci čo sa fasovali. Pivo a minerálky sa rozdelili podľa toho koľko si členovia posádky objednali. V zime si to dali do kajuty a v lete často do šifónov pod podlahu.. Bolo tam...

IV. - Stravovanie na lodi a člne

03.05.2011 08:42
Kuchárka na ŠTURCI vo chvílke voľna. Foto p. Kavcová na lodi ... Ako som už spomínal na lodi bola kuchárka a kuchárska pomocnica. Všetky vlečné lode mali svoju stabilnú kuchárku. Posádky si svoje obľúbené držali celé roky. Išlo už o staršie a vydaté ženy, často plávali spolu...

V. - Vlajky a ich používanie

03.05.2011 08:43
  Používanie vlajok  sa riadi predpismi a zvykom. Ak loď bola na našom úseku – území niesla  len štátnu vlajku  -  vtedy Československú. Umiestnenie stožiaru závisí od typu lode. Vlečná ju má na streche pri kozlíkoch. Tlačná a nákladná na korme. Pri prechode...

VI. - Ubytovanie a hygiena

03.05.2011 08:43
Titulné foto: dlhá plavba si vyžiadala improvizovanú hygienu - na lodi TÁBOR (foto autor)   Na vlečnej lodi bolo ubytovanie zodpovedajúce dobe stavby lodí ale, nemal som k nemu žiadne výhrady. Dokonca som mal vždy vlastnú kajutu. Veliteľ a strojný správec mali svoje...

VII. - Práca lodníka.

03.05.2011 08:44
Prácu lodníka na vlečnej lodi je možné rozdeliť na niekoľko  časti. Manévre, záchranné práce,  čistenie-údržba a hliadky.  Manévre: pri odchode lode z pontónu lodníci púšťali laná. Bolo potrebné ich aj zložiť na kruhové  podstavce alebo natočiť na bubon....

VIII. časť - Nákup v zahraničí

03.05.2011 08:45
Nákup bol príjemnou nutnosťou a zároveň možnosť dostať sa z lode na breh medzi iných ľudí, zohnať tovar a spríjemniť si stravovanie hlavne v lete čerstvou zeleninou a ovocím. Občas aj zájsť na víno či posedieť v reštaurácii pri hudbe.   Nákup v zahraničí...

IX. - Pašovanie tovaru

03.05.2011 08:46
na stránke sa pracuje   

X. - Člny a ich posádka

03.05.2011 08:46
foto autor   V uvedenej dobe sa používali štyri typy vlečných člnov. 010001 - 010017 - "dumbas" 10001 - 10073 "tisicovák" ("stovák"),  UČ15001 - 15022 "golubár" tankové člny T VII - T XXIV Na každom boli dvaja pracovníci. Skúsený kormidelník člnu a lodník....

XI. - Nehody a kolízie pri vlečnej plavbe

03.05.2011 08:47
Množstvo havárii, nehôd a kolízii má základ v samotnej podstate vlečnej plavby. Loď a člny nie sú pevne spojené. Medzi nimi sú laná (šlepsále) dlhé až 250 m. Taktiež prvá a druhá rada člnov je voľne spojená. Je potrebné veľké množstvo ľudí na zväzovaniea kormidlovanie zostavy. V plavbe...

XII. - Voľný čas a zábava.

03.05.2011 08:48
   Voľný čas na vlečnej lodi sa dal tráviť rôznym spôsobom. Lodníci veľa a často čítali knihy a časopisy. Na každej lodi bolo veľa  kníh ale každý si na plavbu nosil aj svoje vlastné. Podnik mal v Bratislave knižnicu ktorá tiež slúžila potrebám zamestnancov....

XIII - Rádiostanica na lodi a OMC.

05.05.2011 14:42
Na vlečných lodiach typu MVL a VVL bola už pri stavbe zriadená tzv. rádiokabína v prednej nádstavbe na ľavej strane. Umožňovala spojenie s Bratislavou. V posádke bol radista. Na lodi sedel pri pulte v kabíne vysielal a prijímal správy Morseovou abecedou....

XIV - Záver

05.05.2011 15:07
      Na tejto fotke som ja, vtedy 18 ročný lodník na vlečnej lodi TÁBOR s dcérou strojného správcu Ruda Páleníka. Od vzniku fotky uplynulo 33 rokov. Vlečná plavba na Dunaji už odišla do zabudnutia, vlečné lode a člny buď zošrotovali alebo slúžia i inému...
Záznamy: 1 - 14 zo 14