Úteky a pokusy o útek cez mokrú hranicu na Dunaji

27.11.2012 10:01

autor: kpt. Milan Kučera (nautika)

80 roky 20 storočia

V krátkom článku Vám chcem opísať pokusy o útek z ČSSR ktoré som   zažil ako príslušník Dunajskej pohraničnej stráže a pracovník ČSPD pracujúci na lodiach plaviacich sa po Dunaji v 80 rokoch. Poprosím ak sú tu na fóre príslušníci OPK z prístavu Bratislava,  Komárno a Štúrovo alebo z vlakov v tomto priestore ktorý majú doplňujúce informácie či vedia o iných prípadov o doplnenie. Ďakujem

 

1 Medveďov 1980 : počas mojej ZVS u 2 poriečneho oddielu (pohraničná rota) som zažil jediný ostrý pohraničný poplach z výjazdom a prekrytím hranice. Inak iba samé cvičné v objekte oddielu. Koncom leta 1980 začal pekný slnečný deň. Približne o 9:00 prišla informácia od JRD (JZD) že, pri kosení kukurice v blízkosti obce Medveďov sa našla motorka s evidenčným číslom NDR.  Ihneď bol vyhlásený pohraničný poplach a pristavená Tatra. Na miesto nálezu motorky vyrazila poplachová hliadka na vozidle UAZ . Pri odjazde nám bolo oznámené že, v úseku pravdepodobne došlo k pokusu o nelegálny prechod štátnej hranice jednej až dvoch osôb z NDR do Maďarska. Informácia išla aj na Maďarskú pohraničnú stráž.  Na Tatre sme boli rozvezený na obe strany od miesta predpokladaného narušenia. Po dvoch nás vysadli od seba cca 200 m. Ja som bol vysadený na riečnom kilometri 1803. Previedli sme kontrolu okolia a brehu Dunaja. Smerom proti prúdu vo vzdialenosti cca 600-700 m už na Maďarskej strane hranice som na vode videl pohyb a na druhom brehu postavu ktorá sa ukryla v poraste. Z prístavu vyplávať čln PS, po obrate z neho skočil do vody pohraničník a vytiahol človeka do člna. Čln sa potom vrátil do prístavu. Onedlho bolo vidieť pohyb na Maďarskom brehu a po krátkom hľadaní bola aj druhá osoba zadržaná. Týmto zásah skončil a postupne sme sa vrátili na oddiel. Po cca 1.5 hodine bola druhá osoba predaná Maďarskou pohraničnou strážou na moste eskorte z 2 PO. Obe osoby skončili v objekte 2 PO. Na oddiely boli až do druhého dňa. Po skončení výsluchov ich eskorta previezla do Bratislavy a následne boli predaný späť do NDR.

1. miesto nálezu motorky, 2. moje stanovište, 3. zadržanie osoby vo vode, 4. zadržanie osoby na Maďarskom brehu, 5. pontón 2. PO v Medveďove

 

                Niekoľko poznámok k uvedenému prípadu a poznatky z následného rozboru prevedenému na oddiely :

  1. Išlo o 2 soby mužského pohlavia vo veku 19-20 rokov.
  2. Do úseku 2 PO prišli na motorke ktorú v blízkosti obce Medveďov ukryli do porastu kukurice.
  3. V celom úseku 2 PO nebolo žiadne ŽTZ a najbližšia hliadka bola 4 km ďaleko na moste. Z jej stanovišťa nebolo na Dunaj vidieť.
  4. Pre malú znalosť terénu došlo u nich k zdržaniu. Večer preplávali bočné rameno Dunaja. Šírka cca 50 metrov. Noc prečkali v lese mysliac si že, sú už na území Maďarska. Ráno prišli k Dunaju a boli zdesený jeho šírkou cca 350 m a rýchlosťou prúdu. Napriek tomu to skúsili.
  5. Na preplávanie Dunaja použili bežné nafukovačky.
  6. Zdatnejší z dvojice mal veci oboch v plastovom vreci.
  7. Motorku skoro ráno našli zamestnanci JRD (JZD).
  8. Na prechod hranice použili nevhodne miesto blízko 2 PO a dennú dobu.
  9. Posádka člna ktorá zadržala osobu vo vode nemala zbrane ani putá. Čln bol v oprave a nemal kompletnú posádku.
  10. K zadržaniu došlo už na Maďarskom území cca 50 m od brehu. Hranica prechádza stredom rieky!!
  11. Pohraničník ktorý skočil do vody zadržal osobu prehodením opasku cez krk. Osoba bola  fyzicky vyčerpaná a nekládla odpor.
  12. V člne ho zviazali lanom a iba v trenkách priviedli na oddiel.
  13. Zdatnejšieho zadržali Maďarský pohraničníci na svojom brehu.
  14. Zadržaný vyslovili obavy o seba po návrate do NDR!!
  15. Po počiatočnom nadšení zo zadržania sme mi pohraničníci VZS oboch ľutovali – predsa boli v našom veku a doma nich nečakalo nič dobré. Nám nijako neuškodili a k ich smole použili nevhodné miesto na útek. Stačilo ďalej od oddielu a v inú dennú dobu.
  16. Motorka zostala v garáži 2 PO skoro celý ďalší rok. Odviezol ju kamión späť do NDR.
  17. Zadržanie narušiteľov štátnej hranice bolo u 2 PO DPS unikát. Ani starý dôstojníci si nepamätali podobný prípad!!

2. Úsek 2 poriečneho oddielu : v roku 1981 prišlo na 2 PO hlásenie o prechode jednej osoby cez úsek oddielu. Osoba mužského pohlavia v noci preplávala Dunaj a zadržaná bola až na Maďarsko-Juhoslovenskej hranici. Bola vrátená späť do ČSSR.

     

3. Komárno loď Žitava : nákladná loď Žitava  podniku ČSPD bola v 80 rokoch svedok pokusu o útek z republiky, ktorý sa len veľkým šťastím neskončil tragicky. V tej dobe sa skladala posádka lode zo stálej posádky a traťových kormidelníkov. Tí sa plavili len na určitých úsekov.  Hlavný aktér bol práve traťový kormidelník. To bol zásadný moment pre tento prípad. Počas státia v Komárne a príprave k nakládke uhlia priviedol v noci cudziu ženu a 1-2 deti na loď(počet detí nie je ustálený). Sľúbil jej prevoz do Juhoslávie mesta Vukovar. Ženu a deti zavrel do balastného priestoru v prednej bočnej časti lode. Ide o priestor ktorý sa zaplavuje vodou pri plavbe bez nákladu z dôvodu  lepšej ovládateľnosti plavidla. Bežne sa neotvára. Otvor do priestoru bol z paluby na  cca 20 skrutiek. Z posádky povedal iba kuchárovi že, na lodi ukryl cudzie osoby ale, neurčil miesto. Ráno došlo k zmene dispozícii. Loď mala odplávať bez nákladu a iným smerom. Kormidelník bol presunutý na inú loď. O tom že, v balastnej nádrži je žena a deti už nikoho neinformoval a z lode odišiel!!!  V priebehu dňa strojná posádka začala uvedený priestor zaplavovať vodou. Kuchár si myslel že, osoby sú bezpečne ukryté a kapitánovi nič neoznámil. Šťastím pre ženu a deti bolo že, v prednej časti lode je malá strojovňa s dieselgenerátorom. Tú išiel strojník skontrolovať. Po príchode do prednej časti lode počul zúfalé výkriky. Po určení priestoru s osobami bežal do hlavnej strojovne odstaviť čerpadlo a priniesol náradie na odmontovanie krytu. Kapitán lode privolal orgány OPK a pasovej kontroly. Po vytiahnutí osôb z nádrže začalo vyšetrovanie. Kormidelník bol zadržaný a odsúdený na nepodmienečný trest. Kuchár tiež dostal čo si zaslúžil. Obaja zároveň prišli o zamestnanie v podniku.

 

4. Bratislava loď Družba :

Osobná loď Družba sa v prístave Bratislava pripravovala na odplávanie. Na loď sa večer dostavili orgány OPK a colníci. Colníci pri prehliadke kajút v odkladacom priestore pod posteľou našli muža ktorí  nebol ani cestujúci ani z posádky. Chcel sa dostať von z republiky. Zadržali ho ale putá na ruky mu nedali. Pri odchode z lode v sprievode príslušníkov colnice preskočil zábradlie a v tme sa vo vode stratil. Napriek pátraniu ho už nenašli. Útek sa mu aj tak podaril. Po cca troch mesiacoch poslal už zo zahraničia pohľadnicu colníkovi ktorý ho zadržal. Prišla mu do práce. Mal s toho nepríjemnosti (viem to od jeho suseda).

 

5. Bratislava prístav : dve osoby sa v noci dostali do nákladného prístavu. Podľa inštrukcii od tretej osoby si vyhliadli Rakúske nákladné plavidlo bez posádky. Stálo vyviazané na Dunaji a čakalo nakládku uhlia pre Linz. Ukryli sa v kotevnom priestore pod palubou. V podpalubí strávili dva dni. Z obáv o prezradenie von nevychádzali, malú aj veľkú potrebu vykonávali vo svojom úkryte. Cez deň slnko rozohrievalo palubu a ich ex....ty vydávali príšerný zápach. Pracovník prístavu určený k nakládke plavidla ich odhalil podľa smradu. Orgány OPK previedli zadržanie.

 

 

6. Opustenie republiky loďou : zamestnanci ČSPD pracujúci na lodiach na hornom Dunaji – Rakúsko, Nemecko boli občas svedkovia úteku kolegu / kolegyne. Najčastejšie sa to stávalo vo Wiedni. Posádka išla do mesta na nákup a späť na loď už neprišli všetci. Priemerne 1-2 prípady za tri roky. Koncom 60 a v 70 rokov aj z Juhoslávie. Smiešny mi bol prípad kuchárky na lodi (volali ju makrela) z roku 1988. Predseda straníckej organizácie KSČ v podniku sa osobne za ňu zaručil že, neutečie. Mali už podozrenie a nechceli ju pustiť na plavbu. Po jeho intervencii išla na plavbu a hneď zostala vo Viedni.

7. OPK prístav Bratislava:

Posledný príbeh nie je o úteku ale ilustruje náročnú a niekedy aj nebezpečnú prácu príslušníkov OPK - základnej vojenskej služby. Koncom 80 rokov som pracoval na lodi Bradlo pri preprave energetického uhlia z Bratislavy do Rakúskeho Lincu. Po naložení dvoch tlačných člnov sme si ich naviazali a celú zostavu pristavili k colnej a pasovej kontrole. Predný čln bol uviazaný o breh a korma lode o prednú časť colného pontónu. Pod nás vo vzdialenosti cca 3 m sa na pontón postavila vlečná loď Kriváň. Tá mala ešte za sebou na lanách 2 vlečné člny pod sebou cca 5 m ďaleko. Po príchode revíznych orgánoch a príslušníkov OPK začala kontrola tlačných člnov. Jeden vojak mal zo sebou aj služobného psa. Bol som mu určený ako sprievod počas kontroly. Ďalší dvaja vošli do nákladného priestoru a železnými tyčami pichali do uhlia. Po ukončení kontroly sme sa vracali na loď. Výškový rozdiel medzi plavidlami bol cca 120 cm. Paluba lode bola hore a ešte medzi člnom a loďou bola medzera cca 60 cm. Spolu so psovodom sme prišli k lodi a on dal psovi povel vyskočiť na loď. Pes sa odrazil, skočil hore ale na hladkom plechu sa  šmykol a spadol do škáry medzi plavidlami. Psovod sa zľakol a pustil remeň. Pes bol okamžite vtiahnutý pod loď. Obaja sme vyskočili hore a po pontóne utekali na kormu lode. Neprajem Vám počuť kvílenie a plač psovoda. Na lodi Kriváň posádka registrovala že, niečo je pod loďou a čakala s bidlom čo sa vynorí za Bradlom. Po chvíli sa pes vynoril, ale kým ho stačili zachytiť prúd vody ho vtiahol pod Kriváň. Nárek psovoda sa stupňoval. Okamžite sme sa presunuli ku korme druhej lode. Tam sa  pripravili dvaja lodníci na člne a čakali či sa pes ukáže. Po asi dvoch minútach sa vynoril za loďou ale už temer bez vlády. Jeden lodník ho zachytil za obojok a vytiahol na palubu člna. Psovod preskočil na čln a dával psovi umelé dýchanie do čumáku. Pes sa postupne prebral a psovod ho na rukách odniesol na breh. Ďakoval potom pohotovej reakcii posádky za záchranu svojho psa. Podplávanie ďalšej lode už nemohol prežiť a bol by utopený. Našťastie obidve lode mali odstavené motory. Podplával dve lode Bradlo 30 m a Kriváň 66 m.

                                           

 

                        Pozdravujem všetkých bývalých príslušníkov PS a OPK.