Morava

Prírodné podmienky a hospodárske potreby určili smer ciest a prechodov cez rieku Moravu už v najstarších dobách. Hlavné dopravné prepojenia na Záhorí rešpektovali tok rieky Moravy a pohorie Malých Karpát, prebiehali severojužným smerom ale tiež zo západu na východ a opačne. Okrem stáročia užívaných diaľkových spojov však existovala na Záhorí aj lokálna preprava, ktorá spájala pohraničné dediny so susednými rakúskymi, ležiacimi na druhom brehu Moravy. Preprava nimi vzrástla počas tureckých vojen, kedy používanie južnejších spojov obmedzovalo ohrozenie Turkami. V 18. storočí sa rozšírila o komunikáciu medzi cisárskymi majetkami na oboch brehoch rieky Moravy. Najväčší počet prievozov fungoval v 19. storočí a v prvých dvoch desaťročiach 20. storočia, čo súviselo s rastom priemyslu v Rakúsku a prebytkom pracovných síl na Záhorí. Prievozy vznikli takmer v každej prihraničnej obci Záhoria. K obmedzovaniu kontaktov prichádzalo potom počas hospodárskej krízy a najmä však po roku 1939, kedy boli hranice rôznymi zákazmi postupne uzatvárané. Do roku 1945 sa ešte mohlo zo Záhoria do Rakúska chodiť, i keď len na priepustky. Po roku 1945 sa styk zastavil celkom. S obnovovaním kontaktov bolo možné opätovne začať až po roku 1989.

Údaje sú prevážne zo Záhorského múzea v Skalici

a vlastné bádanie www.plavba.net

Originál tu: Mosty a prievozy cez rieku Moravu     

 

Zoznam známych prievozov na Morave:

  • Kátov (Hodonín - Holíč)

  • Moravský Svätý Ján – Ringelsdorf ? Prechod, pravdepodobne iba brod, Moravský Svätý Ján – Ringelsdorf bol známy už v stredoveku. Ním prechádzala cesta z Rakúska popri pravom brehu Dyje do Moravského Svätého Jána a ďalej na Olomouc.